26 februarie 2025, Chișinău – Evidența fiduciilor care au fost constituite în temeiul contractelor de fiducie și a declarațiilor de fiducie, fiduciilor constituite prin testament, prin act administrativ și a fiduciilor constituite prin hotărâre judecătorească, va fi sistematizată în Sistemul Informațional „Registrul fiduciilor” (SI RF). Proiectul hotărârii cu privire la aprobarea conceptului acestui sistem și a regulamentului aferent a fost aprobat astăzi în cadrul ședinței de Guvern, la propunerea ministrei Finanțelor, Victoria Belous.
Conform conceptului, posesorul, precum și deținătorul SI RF este Serviciul Fiscal de Stat (SFS), instituție subordonată Ministerului Finanțelor.
Implementarea SI RF va permite angajaților autorității fiscale să realizeze înregistrarea, actualizarea şi radierea fiduciilor, precum şi a informaţiilor aferente fără intervenţia altor entităţi.
Pentru înregistrarea fiduciei, fiduciarul va depune la Serviciul Fiscal de Stat, în termen de 30 de zile calendaristice de la data constituirii/înființării fiduciei, cererea privind înregistrarea fiduciei, care va fi însoțită de actul de identitate a fiduciarului și de actul de constituire/înființare a fiduciei.
Proiectul a fost elaborat în scopul modificărilor operate în Legea nr. 308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, prin care s-a pus în sarcina Serviciului Fiscal de Stat crearea, gestionarea şi actualizarea Registrului.
Potrivit art. 2055 din Codul civil, fiducia este un raport juridic în care o parte (fiduciar) este obligată să devină titularul unei mase patrimoniale, să o administreze şi să dispună de ea, în conformitate cu condiţiile care guvernează raportul, în folosul unui beneficiar sau pentru a promova un scop de utilitate publică.