Atelier de lucru: Provocări și preocupări în sistemul de achiziții publice din Moldova

Marți, 20/09/2022 - 11:01 |

Un atelier de lucru privind provocările și preocupările identificate în cadrul sistemului de achiziții din Republica Moldova, a avut loc la Ministerul Finanțelor. Pe parcursul sesiunii de lucru, au fost examinate aspecte ce țin de provocările în legătură cu reglementarea, cadrul legislativ, managementul sistemului de achiziții publice și realizarea achizițiilor publice în Republica Moldova, sesiunea fiind moderată de către Violeta Simionescu și Claudia Pușcaș, experți din România.

În cadrul procesului de planificare strategică, Ministerul Finanțelor a inițiat elaborarea Programului de dezvoltare a sistemului de achiziții publice. Prima etapă în cadrul acestui proces a constat în consultarea tuturor părților interesate asupra problemelor actuale din domeniu. Astfel, toate problemele și deficiențele comunicate de către participanți în cadrul atelierului de lucru vor servi drept bază pentru acest document, care, în final, va contribui la dezvoltarea și eficientizarea domeniului achizițiilor publice.

Necesitatea elaborării unui Program de dezvoltare în acest domeniu, este argumentată de faptul că pe parcursul evoluției sale, sistemul de achiziții publice din Moldova a beneficiat de diverse analize care au identificat, în mod documentat, preocupări și provocări în legătură cu acestea. În contextul aderării la UE, a transformărilor la nivelul administrației publice și a dinamicii mediului economic, respectiv, este nevoie de o perspectivă pe termen mediu-lung pentru sistemul de achiziții publice.

Prezent, la eveniment, secretarul de stat al Ministerului Finanțelor, Vladimir Arachelov, a subliniat necesitatea dezvoltării unor programe de dezvoltare a sistemelor eficiente aferent procesului de achiziții publice, în vederea cheltuirii fondurilor publice în conformitate cu principiile bunei guvernări, menționând: “Existența unui Program de dezvoltare a achizițiilor publice va ajuta la planificarea, prioritizarea și rezolvarea problemelor existente”. 

Evenimentul a fost organizat cu suportul Băncii Mondiale în cooperare cu Ministerul Finanțelor și s-a încadrat în eforturile comune de contribuire la dezvoltarea sectorului achizițiilor publice și de îmbunătățire a eficienței monitorizării acestora.

La atelier au participat peste 40 de specialiști, reprezentanți ai Parlamentului Republicii Moldova, BNM, Curții de Conturi, Cancelariei de stat, Ministerului Economiei, Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Agenției Achiziții Publice și alte autorități publice centrale și locale, inclusiv reprezentanți ai societății civile din Republica Moldova.